Search This Blog

Pengikut Setia~~~

Thursday, March 24, 2011

TINTA DARI DARUL IMAN 2...

Assalamualaikum Warahmatullah...

berite bawoh ning pasaa SPM Negeri Terengganu


Persaingan untuk muncul sebagai negeri terbaik Sijil Pelajaran Malaysia (SPM) 2010 seluruh negara amat sengit, bagaimanapun Terengganu masih mengekalkan prestasi cemerlangnya dan berjaya menghasilkan peningkatan ketara dalam keputusan itu, kata Menteri Besar, Dato’ Seri Haji Ahmad Said.
Beliau berkata demikian ketika sidang akhbar selepas pengumuman keputusan SPM 2010 di Sekolah Menengah Kebangsaan Agama (SMKA) Tok Jiring, Kuala Terengganu, semalam (23 Mac).
Menteri Besar sebelum itu menyampaikan komputer riba berjenama `TC' (Terengganu Computer) kepada setiap 17 pelajar cemerlang berkenaan sebagai hadiah berikutan kecemerlangan mereka dalam peperiksaan awam itu.
“Sekurang-kurangnya kita berasa bertuah dan berbangga dengan pencapaian kali ini dan melihat dari segi pencapaian sekolah, dari segi pelajarnya kalau dulu (2009) kita mendapat lima pelajar mendapat keseluruhan A dan sekarang meningkat kepada 17 pelajar.
“Daripada enam sekolah terbaik meningkat kepada tujuh. Begitu juga dari segi mata pelajaran daripada 33 mata pelajaran kepada `49 mata pelajaran menunjukkan peningkatan,” katanya.
Dato' Seri Ahmad berkata, kejayaan itu jelas menggambarkan kerjasama semua pihak terutama Jabatan Pelajaran Negeri Terengganu, Pejabat Pelajaran Daerah, ibu bapa dan guru-guru yang memberikan komitmen mereka bagi memastikan hasrat menjadikan Terengganu sebagai `Negeri Anjung Ilmu’ dan juga program `201052’ akan tercapai satu masa nanti.
Dalam pada itu, Menteri Besar juga akan mengkaji semula mengenai prestasi pelajar Sekolah Imtiaz dan sekolah elit seluruh Terengganu yang gagal menghasilkan pelajar terbaik pada SPM kali ini.
“Dalam Penilaian Menengah Rendah mereka cemerlang, kenapa dalam SPM mereka kurang cemerlang dan kita akan tengok perkara ini nanti. Begitu juga dengan sekolah elit kita tidak menunjukkan pencapaian agak bagus pada kali.
“Saya sudah berbincang dengan pengarah (JPNT) untuk memanggil pengetua-pengetua sekolah berkenaan apakah pendekatan yang mesti kita lakukan kerana sepatutnya kita mendapat lebih ramai lagi selain 17 pelajar cemerlang kali ini,” katanya.
Di samping itu, perubahan sikap ibu bapa yang semakin memberi perhatian kepada pendidikan anak mereka juga antara faktor yang menjadi dorongan bagi meningkatkan pencapaian negeri dalam keputusan SPM ini.
Beliau juga berbangga dengan prestasi yang ditunjukkan pelajar cemerlang terutama di kalangan anak buruh serta kemampuan pelajar Tiong Hua, Wong Yujing, 18, dari Sekolah Menengah Kebangsaan Sultan Sulaiman yang mampu mendapat A+ dalam Tasawwur Islam.
“Jika pelajar Tiong Hua boleh mendapat A+ dalam Tasawwur Islam, kenapa tidak pelajar sekolah agama kita? Ini satu cabaran kepada pelajar (beragama Islam) ,” katanya.
Dalam keputusan SPM yang diumumkan serentak semalam, Terengganu terus melakar kecemerlangan apabila gred purata negeri mencapai 5.03 bagi 2010 berbanding 5.17 tahun sebelumnya.
Pengecilan nilai gred purata negeri menunjukkan prestasi keseluruhan meningkat. Malah, peratusan calon yang memperolehi A ( kombinasi A+, A dan A-) dalam semua subjek yang diambil meningkat 0.5 peratus daripada 1.31 peratus (283 calon) pada 2009 kepada 1.88 peratus (405 calon) pada 2010.
Selain itu, peningkatan juga direkodkan dalam peratusan calon yang lulus semua subjek, iaitu 2.96 peratus daripada 53.58 peratus (11,601 calon) pada 2009 kepada 56.54 peratus (12,182 calon) pada 2010.

Tahniohlah pade belake semee..

No comments:

Post a Comment