Search This Blog

Pengikut Setia~~~

Wednesday, August 24, 2011

TINTA DARI HATI 21......PERKARA SUNAT AIDILFITRI....

Assalamualaikum Warahmatullah....

Aih...lame jugok dok???..ambe dok nulih sining.....aaaaaa...rindu jugok berase...ke seme followers....hok bace....teima kasih banyok....nok wak guane....dok dang nok update....sibuk be dooh....

oklah....kali ning ambe nok kabo sikit je pasal Hari Raya hok nok mari ning.....pasal mende2 sunat ari rayer....aaaaa..meh pakat baca...


Rasulullah pernah bersabda yang bermaksud: Bagi orang yang berpuasa itu dua kegembiraan, pertama kegembiraan ketika mereka berbuka dan kedua kegembiraan mereka ketika bertemu dengan Tuhannya yang Maha Pemurah.

Kemuliaan Hari Aidil Fitri diterangkan oleh Allah di dalam Al-Quran dan oleh Rasulullah di dalam beberapa hadisnya. Oleh kerana itu kita Umat Islam amat digalakkan untuk menghidupkan Malam Hari Raya sama ada Hari Raya Puasa atau Hari Raya Korban. Sehubungan dengan ini Allah berfirman di dalam Al Quran.
Ertinya: Dan supaya kamu cukupkan bilangan puasa sebulan Ramadhan dan supaya kamu membesarkan Allah dengan Takbir dan Tahmid serta Takdis kerana mendapat petunjukNya dan supaya kamu bersyukur.
Kemuliaan Hari Raya juga diterangkan di dalam Hadis seperti sabda Rasulullah s.a.w. yang bermaksud:
Daripada Umamah r.a. bahawasanya Nabi Muhammad s.a.w. telah bersabda barangsiapa mengerjakan amal ibadah pada malam Hari Raya Aidilfitri dengan mengharapkan keredaan Allah semata-mata hatinya tidak akan mati pada hari kiamat sebagai matinya hati orang-orang yang kafir ingkar pada hari kiamat. Daripada hadis di atas dapatlah kita membuat kesimpulan bahawa Hari Raya satu perkara yang disyarakkan dalam Islam dan pada Hari Kiamat kelak orang-orang yang beriman dan beramal soleh hatinya hidup bahagia dan gembira kerana berjaya mendapat balasan yang baik dan keredaan Allah azzawajallah hasil daripada amal-amal kebajikan yang mereka kerjakan di dunia seperti berpuasa di bulan Ramadhan. Sebaliknya orang yang kufur dan ingkar hatinya mati mereka hampa dan kecewa pada hari itu kerana dimurkai oleh Allah dan mereka ditimpa dengan seburuk-buruk balasan.

Terdapat juga hadis-hadis yang lain yang menceritakan tentang menghidupkan malam Hari Raya seperti hadis yang diriwayatkan oleh Imam Tabrani r.a. yang bermaksud:
Barangsiapa menghayati malam Hari Raya Aidil Fitri dan malam Hari Raya Aidil Adha dengan amal ibadah sedang dia mengharapkan keredaan Allah semata-mata hatinya tidak akan mati seperti hati orang-orang kafir.
Daripada hadis pula sebagaimana Sabda Rasulullah s.a.w. diriwayatkan oleh Abu Hurairah r.a.
Maksudnya : Hiasilah Hari Raya kamu dengan Takbir dan Tahmid.



AMALAN SUNAT AIDILFITRI...


1. Takbir. 

Anda boleh mula bertakbir selepas maghrib nanti.

2. Mandi sunat hari raya. 

Jikalau 1 Syawal jatuh pada hari Jumaat, anda boleh niat untuk sunat hari raya dan sunat hari Jumaat.

3. Merapikan badan.

Potong kuku, misai, bulu hidung dan mana-mana bahagian lain yang perlu sebelum menunaikan solat sunat Aidilfitri.



4. Memakai pakaian yang terbaik dalam koleksi anda.

Pakaian yang terbaik tak semestinya pakaian baru. Boleh gunakan pakaian yang pernah digunakan serta bersesuaian untuk ke masjid atau surau.

5. Menjamah makanan sebelum solat.

Pada Hari Raya Aidilfitri, anda disunatkan menjamah sedikit makanan sebelum menunaikan solat sunat Aidilfitri.
Maksudnya: “Nabi Shallallahu ‘alaihi wasallam tidak keluar (mengerjakan sembahyang hari raya)  pada hari raya fitrah sehinggalah Baginda makan dan tidak makan pada hari raya adha sehinggalah Baginda sembahyang (hari raya adha).”

6. Mengucapkan tahniah.

Anda digalakkan mengucapkan Selamat Hari Raya ataupun tahniah kepada umat Islam yang lain sebagai tanda melahirkan kegembiraan.

Sekiranya ada rakan anda yang bersedih, bantulah mereka dari segi emosi. Tenangkan atau sabarkan mereka atas dugaan yang dihadapi.


7. Solat Sunat Aidilfitri.

Sebaiknya anda solat secara berjemaah di masjid. Namun, sekiranya anda tak sempat atau terbangun lewat, boleh lakukan secara bersendirian.

8. Pergi dan balik ke masjid dengan melalui jalan yang berlainan.

Tujuan disunatkan perkara ini supaya anda dapat berjumpa dengan lebih ramai orang. Secara tak langsung, ia boleh mengeratkan silaturahim sesama anda.

9. Bersedekah.

Hari Raya dengan duit raya memang sukar dipisahkan. Sekiranya anda bercadang nak beri duit raya, berniatlah untuk bersedekah dan kerana mengikut sunnah Nabi SAW.



10. Zakat Fitrah.

Bagi anda yang berkemampuan, tunaikanlah zakat fitrah ya.

11. Ziarah-menziarahi.

Ziarah atau berkunjung ke rumah keluarga serta sanak saudara mahupun jiran tetangga memang menjadi dah menjadi adat.

Namun, di samping anda ziarah-menziarahi tu, niatkan sekali yang tujuan anda ialah untuk mengeratkan silaturahim serta bermaaf-maafan di antara satu sama lain.

Kan lebih elok macam tu. :)

12. Meraikan anak yatim.

Anda boleh meraikan anak yatim yang dalam kesedihan. Maklumlah, mereka pasti teringat atau terkenang akan bapa, ibu atau kedua-dua orang tua yang telah pergi.


13. Puasa 6

Amalan puasa 6 hari dalam bulan Syawal memang tak asing lagi di kalangan masyarakat kita. Bermula pada 2 Syawal, anda boleh lakukannya secara berturut-turut atau tidak.


Bawoh ning pulok...meh kite tgk takbir raya sket.....

Allah Maha Besar, Allah Maha Besar, Allah Maha Besar,
Tiada Tuhan (yang berhak disembah) melainkan Allah dan Allah Maha Besar, 

Allah Maha Besar dan segala puji-pujian hanya layak bagi Allah.

Allah Maha Besar Yang Teramat Besar, Segala Puji bagi Allah Yang Teramat Banyak, 

Maha suci Allah pada waktu pagi dan petang, 

Tiada Tuhan melainkan Allah, dan Tidak ada lain yang kami sembah melainkan Dia, 

Kami ikhlas kepadaNya (mengikuti ajaran agama Islam) sekalipun dibenci oleh orang-orang kafir,

Tiada Tuhan melainkan Allah Yang Tunggal, 

Yang Menepati janjiNya, Yang Menolong hambaNya, 

Dan Yang Memuliakan tenteraNya dalam mengalahkan tentera al-Ahzab dengan sendiri (KekuasaanNya), 

Tidak ada Tuhan melainkan Allah dan Allah Maha Besar,

Allah Maha Besar dan segala puji-pujian hanya bagi Allah.
emmm....oklah neh....sapaa sining jelah kot arining......kite jupe pulok lain kali....
SELAMAT HARI RAYA AIDILFITRI...
MAAF ZAHIR BATIN...

No comments:

Post a Comment